OR groupin liikevaihto kasvoi erikoisosaamisella

04.11.2016

Mikkeliläinen puuseppä Olavi Räsänen aloitti yritystoimintansa vaatimattomissa oloissa rukoushuoneen kellarissa, kun tykkien pauhu itärintamalla loppui. Nyt, 70 vuotta myöhemmin, yritys on laajentunut kolmeksi ja sen tehtaiden kattojen suojissa on maailmankin mittakaavassa ainutlaatuista osaamista.

On vuosi 1946 ja Mikkelin uusgoottilaisen tuomiokirkon holvien suojassa lepää hiljaisuus. Kirkon takaa, rukoushuoneesta, kuuluu kuitenkin elämisen ääntä. Se tulee rukoushuoneen kellarista, jossa puuseppä Olavi Räsänen sahaa vaneria. Siitä syntyy makeisten kuljetukseen laatikko.   
– Ei ollut tavallista, että puusepänverstas toimi kirkon tiloissa, mutta sotien jälkeen oli kaikesta pulaa – myös verstastiloista, OR groupin markkinointijohtaja Jarmo Räsänen kertoo.

Sama koski kuljetuslaatikoiden materiaalina käytettävää vaneria. Sitä saatiin Mikkelin vaneritehtaan hukkapaloista ja sekundasta.

Kovin pitkään Räsänen ei kellarissa toimintaansa jatkanut, sillä Suomen jälleenrakentamisen tahti oli niin kova, että töitä tehtiin myös sunnuntaisin. Sahan laulanta ei virrenveisuun taustaääneksi sopinut.

Vuonna 1954 Räsäsen verstas muutti Seuralan teollisuusalueelle Mikkeliin, sillä seurauksella, että yhdeksän vuoden päästä se teki suomalaisen logistiikan historiaa. Räsänen alkoi ensimmäisenä Suomessa valmistaa kuormalavoja teollisesti ollen seuraavien vuosikymmenten ajan maan suurin kuormalavojen valmistaja.

 

Massiivikoivusta vahvoja kierrätyslavoja

Kuormalavojen perusrakenne ei paljon ole vuosikymmenien aikana muuttunut, mutta niiden tuotanto on. Automatisointi on viety niin pitkälle, että se muistuttaa prosessinomaista kokoonpanoa.
Vähitellen kuormalavojen koot alkoivat kysynnän vuoksi vakiintua. Puhuttiin VR-lavasta, joka sopi junavaunun kyytiin. Nykyään lava tunnetaan FIN-lavana (1000x1200).
– Sitten tuli Keski-Euroopasta oma niin sanottu eurolava (EUR-lava), joiden lisäksi on erikoislavoja mitä erilaisimpiin tarpeisiin. Esimerkiksi rakennusteollisuus tarvitsee betonilaattojen kuljetukseen omansa. Kemianteollisuudessa käytetään niin sanottua oktabin-kontin erikoiskuormalavaa, joka on kooltaan 1140x1140.

Kuormalavojen uudelleenkäyttöä on viime vuosina kehitetty ja kehitetään yhä, mitä lavavalmistaja pitää hyvänä asiana.

– Esimerkiksi panimoteollisuudessa käytetään kierrätettäviä PAN-lavoja, joiden valmistuksessa käytettävät raaka-aineet ovat kolme – neljä kertaa vahvempia kuin tavallisessa kuormalavassa.

Kun peruskuormalava tehdään yleensä männystä tai kuusesta ja kootaan nauloin, panimolava valmistuu massiivikoivusta. Jalka- ja välitukiin tulee naulojen lisäksi metalliset putkiniitit.

– Kaupan logistiikassa käytetään yhä valitettavan paljon kuormalavoja vain yhden kerran, jonka jälkeen ne tuhotaan. Se ei ole kestävää kehitystä.

 

Kotimaisuus takaa laadun

OR groupin kuormalavojen valmistusta ei ole siirretty halvan työvoiman maihin, vaan ne tehdään edelleen Mikkelissä, samalla tontilla, jonne teollisuusneuvos Olavi Räisänen aikoinaan verstaansa siirsi. Valtteina Olavi Räsänen Oy:ssä ovat laatu, luotettavuus ja ammattitaito. Puiset pakkausmateriaalit valmistuvat Eviran ja YK:n maatalous- ja elintarvikejärjestö FAO:n hyväksymän ISPM 15 -standardin turvamääräysten mukaan.

– Käytännössä se tarkoittaa, ettei pakkausten ja lavojen mukana tule mitään öttiäisiä. Kaksi – kolme vuotta sitten suomalainen rautakauppa tilasi Kiinasta laattoja, jotka tuotiin kiinalaisilla lavoilla. Niiden mukana tuli tuholaistoukkia, jotka pahimmillaan levisivät lavoista Suomeen.

 

Tuplasi liikevaihdon

OR groupin historian lehdet todistavat myös yllättävän nousukauden. Sillä aikaa, kun maailman talous kompuroi taantuman kourissa, OR groupiin kuuluva Savopak Oy tuplasi liikevaihtonsa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2005 se valmisti pakkaustuotteita viiden miljoonan edestä, kun nykyään liikevaihto on vakiintunut 16–17 miljoonaan euroon vuodessa.

– Olemme aktiivisesti hankkineet uusia vientimarkkinoita erikoisosaamisemme avulla. Yksi merkittävä vientiartikkeli on raakatupakan kuljetukseen ja varastointiin käytettävät laatikot. Markkina-alue on hyvin kapea, sillä maailmassa on vain muutamia isoja, kansainvälisiä tupakkafirmoja. Toisaalta, kun kauppoihin on päästy, volyymit ovat suuria.

Raakatupakka lasketaan tietyssä vaiheessa jalostusta elintarvikkeeksi, jolloin pakkauslaatikoiden on täytettävä hygieniavaatimukset ja sertifikaatit. Savopakin tehtaat ovat harvoja paikkoja maailmassa, joissa vaatimusten mukaiset kuljetuspakkaukset osataan tehdä taloudellisesti kannattavasti ja luotettavasti.

 

Isompia palvelukokonaisuuksia

OR group on konsernina riippuvainen viennistä, sillä sen osuus on noin puolet kaupankäynnistä. Lava- ja pakkaustuotteiden valmistajan tuotteiden menekin kasvussa heijastuu myös usein yleinen taloudellinen tilanne.
– Jos suomalaisten vientituotteiden menekki Venäjälle kasvaa, se on meillekin positiivinen juttu. Uutisissa on puhuttu Venäjän kaupan piristymisestä, mutta se ei ainakaan vielä lokakuun puolivälissä näkynyt meillä.

Suomalaisen viennin osalta Räsästä harmittaa suomalaisten poliitikkojen aktiivisuus toteuttaa etunenässä EU-direktiivejä ja sääntöjä, jotka koskivat muun muassa rikkidirektiiviä.

– Valitettavasti ne ovat aiheuttaneet lisäkuluja. Suomi on muutenkin logistisesti kaukana kaikesta ja meillä polttoneste on kohtalaisen kallista verotuksen vuoksi. Ulkomaalaisilla autoilla tulevat pystyvät toimimaan alhaisemmilla kuluilla. Tällä systeemillä Suomi ei tulevaisuudessa pärjää.

Toisaalta Räsänen näkee OR groupin tulevaisuuden valoisana. Niin kauan kuin tavara liikkuu, tarvitaan pakkaustuotteita ja kuormalavoja. Puuta kasvaa lähellä, eikä se näytä loppuvan.

– Voi olla, että tulevaisuudessa emme ole enää pelkkiä valmistaja, vaan pakkaustuote ja kuormalava ovat osa logistiikan infraa. Saatamme tarjota isompia palvelukokonaisuuksia, Räsänen pohtii. 

 

Faktalaatikko

 

OR group
- Yhtiöryhmään kuuluvat yritykset tuottavat pakkaamiseen, kuljetukseen ja varastointiin tarkoitetutuja tuotteita, kuten kuormalavoja, lavakauluksia sekä puisia ja vanerisia pakkauksia.

- Rakentajille ja sisustajille valmistetaan parkettia, mäntylattialautaa, paneelia sekä mäntypuulevyä tuotenimellä Parla.

- Rakennusteollisuudelle syntyy mäntysahatavaraa sekä puusepänteollisuudelle ja huonekaluteollisuudelle valmistetaan huonekaluja ja muita puutuotteita.

- Muodostuu kolmesta perheyrityksestä: Olavi Räsänen Oy, Parla Floor Oy ja Savopak Oy.

- PEFC-sertifikaatti takaa, että konserni käyttää raaka-aineita, jotka ovat peräisin kestävän kehityksen mukaisesti hoidetuista metsistä. 

 


Lisää uutisia Arkistoon

Kommentointi

Otsikko:
Kommentti:
Nimi: